W ramach realizowanego projektu badawczego zajęto się opracowaniem metody chemicznej redukcji dwutlenku węgla w biogazie, dedykowanej małym biogazowniom. Prace nasze realizujemy w projekcie: „Badania nad opracowaniem innowacyjnej instalacji do uzdatniania biogazu dedykowanej biogazowniom o małych mocach.” Nr Umowy: RPOP.01.01.00-16-0018/18). Jest on współfinansowany w ramach Działania 1.1. Innowacje w przedsiębiorstwach w ramach I Osi priorytetowej „Innowacje w Gospodarce” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020.
Obecnie wśród wielu metod uzdatniania biogazu, w odniesieniu do dwutlenku węgla wyróżnić należy :
- absorpcję fizyczną z wyodrębnieniem płuczki wodnej,
- absorpcję chemiczną,
- absorpcję zmiennociśnieniową (PSA),
- separację membranową,
- separację kriogeniczną.
Przykładem technologii chemicznej jest absorpcja CO2 w wodnych roztworach aminy, gdzie cieczą absorpcyjną jest alkanoamina. W instalacji oprócz strumienia uzdatnianego biogazu, drugim strumieniem opuszczającym kolumnę absorpcyjną jest wodny roztwór aminowy. Po opuszczeniu kolumny absorpcyjnej roztwór aminowy zostaje regenerowany w kolumnie regeneracyjnej.
Przystępując do prac przyjęto główne założenie - redukcja zawartości dwutlenku węgla w biogazie w granicach 15 - 20% jego zawartości. Wypada podkreślić, ze nie chodzi nam o technicznie osiągalną całkowitą redukcję ilości dwutlenku. Metoda taka jest znana, prowadzi do otrzymania tzw. biometanu (biogaz o właściwościach gazu sieciowego). W naszej metodzie reedukacja ma być na zakładanym poziomie a sama metoda ma być skalowalna i ma służyć instalacjom o małych mocach. Zaletami metody będą:
- przy tych samych warunkach przebiegu procesu produkcji biogazu będzie można zastosować układy kogeneracyjne o większych mocach;
- skrócenie czasu pracy obecnie zainstalowanych kogeneratorów (zmniejszenie ewentualnej uciążliwości);
- łatwiejsza i tańsza gospodarka energią zawartą w paliwie gazowym poprzez zastosowanie mniejszych magazynów biogazu;
- zmniejszenie zbiorników na paliwo biogazowe w przypadku wykorzystania biogazu jako paliwo pojazdów trakcyjnych;
- redukcja emisji CO2 do atmosfery;
- użytkowe zagospodarowanie absorbowanego dwutlenku węgla.
Zestawienie cech i właściwości opracowywanej metody.
Po zakończeniu badań i opracowaniu prototypu planowane jest komercyjne wykorzystanie urządzenia i opracowanej metody.